Abdullah Gözaydın

Abdullah Gözaydın

Fatih'in Demokratik Geleceği
fatihten@gmail.com

Yaratan rabbinin adıyla oku!

11 Eylül 2020 - 05:37

Alak Suresi ﴾1﴿ Yaratan rabbinin adıyla oku!

Alak Suresi ﴾2﴿ O, insanı alaktan (asılıp tutunan zigottan) yaratmıştır.

Alak Suresi ﴾3-5﴿ Oku! Kalemle (yazmayı) öğreten, (böylece) insana bilmediğini bildiren rabbin sonsuz kerem sahibidir.

Buradaki "Ikra" kelimesi günümüzde Oku şeklinde tefsir ediliyor.

Hira mağarasında Hz. Muhammed As.'a Kuranı Kerimin ilk ayeti olarak indirildi, Bu ayet ses olarak vahyedildi, Sonradan Hz. Cebrail As. tarafından ses olarak veya Resulullah'ın Kalbine vahyedilen ayetler olmuştur. 



Bu ilk ayette vahyedilen "Ikra" kelimesini kitap oku diye anlayamayız çünkü ortada okunacak bir kitap henüz yoktur.



"Ikra", sözcük bir anlamı olarak esasen “bir şeyleri biriktirip onu dağıtmak, başka yerlere nakletmek” demektir.

“İslam'ın ilk emri okudur” buna kitap oku gibi bir anlam vermek doğru değildir. 

Zira ayet, okumanın öneminden değil, vahyin insanlara duyurulmasından söz etmektedir. 



Nasıl ki “ezan okumak”, “türkü okumak” dendiği zaman, okunan bir metinden değil de duyurmaktan,  söz edilmiş olunuyorsa, ayetteki “Ikra” sözcüğü de duyurma anlamındadır.

Maalesef bu "İkra" kelimesi Türkçemize tercüme edilirken çok yanlış meal verilmiş, Kitap okumak olarak alınmıştır. Aslında burada Allah cc. resulüne hitaben (Ben senin Rabbinim, Beni Anladın mı?) şeklinde ayrı bir manası vardır.

Kuranı Kerimi anlamak ve yaşamak dileği ile Cuma gününüz hakkınızda hayırlara vesile olsun inşaallah

Bu şekli ile bizlerde Kuranı Kerimi okurken ilk amacımız "Allahı Anlamak ve itaat etmek" olmalı inşaallah.



Türkçemizde birebir karşılığı olmayan İkra sözcüğünün İngilizcedeki karşılığı "Do you understand me"  (Beni anlıyormusun) şeklindedir.

Burada ilk vahyi alan Resulullah'a bu sözün Allahın sözü olduğunu "anlıyormusun" şeklinde uyarıdan ibarettir, diyenler çoğunluktadır. Bizce de bu anlam en doğrusudur.



Çünkü; Bizde şahsen tanımadığımız birisine telefon ettiğimizde o kişiye önce kendimizi tanıtır, inanıp inanmadığını sorarız.