Bilmeyen ve unutalar için hatırlatma mahiyetinde İstanbullu adabı!!!
Yok, olan değerlerimiz, değişen çevre ve insanlık hepimizin medeni hayatta, güncel yasayışımıza maalesef sekte vuruyor.
Terbiye, saygı, nezaket, görgü, zarafet ailede temeli atılan, eğitimle pekişen, olaylar karşısındaki tutum, kişinin öz benliğini, kimliğini, değerini gösteren yegâne ölçüdür.
Maalesef bunların noksanlıklarıyla erdem sahibi olan insanlar gün geçtikçe azalıyor.
Gözlemlerime dayanarak, toplum içinde saygılı, medeni ve görgülü davranış adına düşündüğüm bu yazımı yazma gereğini hissettim.
Unutulan birçok davranışı, bilgiyi hatırlatma gereğini hissettim.
_Selamlaşmak ve hatır sormak.
_Gerektiğinde Özür dilerim, teşekkür ederim, lütfen, zahmet olmazsa, rica ederim gibi gönül almak.
_Sahibinden izinsiz kimsenin eşyası alınmaz, kullanılmaz.
_ Emanet aldığımız her şeyi eksiksiz sağlam olarak geri vermekte acele etmeliyiz.
_Müsaadesiz kimsenin yaşam alanı ve işyerine, özeline girilmez.
_Toplum İçinde çevreyi rahatsız edecek şekilde yüksek sesle konuşmak, kahkaha atmak, Rahatsız etmek ayıptır.
_Kişilerin çevreyi rahatsız etmeyen davranışları konusunda kınayıcı baskıcı olmamalıyız.
_Yayalarda Araçlar gibi yolun- Kaldırımın sağından yürümelidir.
_Bir yerde izdiham varsa medeni bir şekilde sıraya girilmeli, Fırsatçılık yapılmamalı.
_Toplum içinde dikkat çekmek amacıyla Örf ve adetlere aykırı Kılık-Kıyafet giyilmemeli sosyal, kültürel disiplini korumalıyız.
_Kapı kapalıysa, kapıyı vurmadan içeri girilemez.
_Tanışmamış kişiler birbirlerine senli benli, isimi ile hitap edemez.
_Tokalaşmak medeni bir selamlaşmadır.
_Mevki sahibi bir kişinin eli öpülmez, önünde eğilerek selamlanmaz.
_Elleri pantolon cebine sokmak doğru bir davranış değildir.
_Tanıştığınız insanlara öncelikli olarak isim soyadı belirtilir.
_Yeni tanışılan insanlara, size sorulmadan, ne iş yaptığınız, nelere sahip olduğunuzu anlatmak görgüsüzlüktür.
_Sokak ortasında durarak sohbet edilmez.
_Müsaade istemeden, önünüzde yürüyen insanları geçmek doğru değildir.
_Sosyal hayatta çiklet çiğnemek ve bu şekilde konuşmak doğru olmaz.
_Ağızda sigara ile dolaşmak doğru değildir.
_Ayakta bir şeyler yenilip içilmez.
_Ağızda yemek varken konuşulmaz ağız şapırdatılmaz.
_Esnerken, aksırırken ses çıkartılmaz, el veya mendil ile ağızı kapatmak gereklidir.
_Misafir olduğunuz ortamda, sigara içmeyen insanların yanında izinsiz sigara içmek nezaketsizliktir.
_Misafirliğe davetsiz gidilmez.
_Misafirliğe ilk defa gidiliyor ise küçük bir hediye adettendir.
_Misafirliğe gidilecek zaman ve kalınacak süre ev sahibinin bilgisinde olmalıdır.
_Erkeği olmayan eve, erkeğin ziyareti, kadını olmayan eve, kadının ziyareti hoş karşılanmaz.
_Yemek davetinde, yemekler ve ikramlar geciktirilmemelidir.
_Uzun zaman kalacak misafire ayrı bir oda hazırlanmalıdır.
_Samimiyet ve laubalilik asla birbirine karıştırılmamalıdır.
_Açık sözlülük kabalık göstergesidir. Usulen ulu orta her şey söylenmemelidir.
_Kusur yüze açıkça söylenmez.
_Alay ve kötüleme, ima ile bile yapılmayacak kadar ayıp bir davranıştır.
_Ortamda bulunmayan kişiler hakkında onur kırıcı şekilde konuşmak doğru değildir.
_Kibir, kıskançlık, dedikodu, fesat, hırs sizi başkaları nezdinde küçük duruma düşürür.
_Bilginiz dâhilinde olan şeyler hakkında konuşmak, her konuda fikir sahibi olabileceğinizi düşünmenizden daha uygar bir davranış şeklidir.
_Fikrinizi başkalarına zorla kabul ettiremezsiniz, mantıklı bir açıklama yaparak anlatmalıdır.
_Topluluk içinde huzur bozucu davranış kişiliğinizi zedeler.
_Toplum içinde ses yükselterek telefonla konuşmak, biriyle tartışmak doğru değildir.
_Halka açık yerlerde ibadet mümkün olduğunca gözden uzak yerlerde eda edilmeli, ibadet gösterisi yapılmamalıdır.
_İbadethanelere açık saçık kıyafetlerle girilmez, sesiz olunur.
_Saygı ve sevgi, vicdan özel insanların özelliklerindendir.
_Mesleki kıyafetlerle iş alanı dışında dolaşmak doğru bir davranış değildir.
_Değerli erdemli insanlar sosyal benlikleriyle saygı ve hürmet görürler, kılık kıyafet ile statü sahibi olunmaz.
_Başkalarının yanında oturuş tarzına dikkat edilmesi gerekir.
_Ayaklar iki yana açılmaz, öne uzatılmaz.
_Bencillik ancak küçük çocuklarda hoş görülebilir.
_Ailesinden izin almadan, küçük çocukları sevmek, öpmek okşamak, konuşmak doğru değildir.
_Çocuğun hoş olmayan davranışı karşısında, ailesine bildirilmelidir. Terbiyeyi yalnızca ailesi verebilir.
_Çocuklu aileler, başkalarının huzurunu bozacak şekilde davranmamalı, ölçülü terbiyeli ve örnek teşkil etmelidirler.
_Trafik ve toplum kurallarına riayet etmek medeni insanların temel özelliklerindendir.
_Asansör, toplu taşıma, hastane de yaşlılara, hamilelere, engellilere sıra önceliği verilmelidir.
_Tutamayacağınız sözler asla verilmemelidir.
_Ne kadar samimi olsanız da başkalarının özel hayatlarına saygılı olup, şahsi soru sorulmaz.
_Sohbet ederken güneş gözlüğü mutlaka çıkartılmalıdır.
_Konuşurken sırtınızı asla birine dönmeyin, böyle bir durumda mazeret bildirerek özür dileyin.
_Yalanın masumu olmaz, Yalan en kötü ahlak örneğidir
_Dürüstlük, nezaketle birleşince en güzel davranıştır.
_Güler yüzlü olun fakat ciddi durumlar karşınızda yüz ifadeniz uyumlu olsun.
_Arkanızdan gelen kişi için mutlaka kapıyı açın.
_Acil olan durumlarda mazeret bildirerek izin isteyin.
_Alış/veriş esnasında satıcıya para fırlatılmaz, pazarlık yaparken alınan mal kötülenmez.
_Yolda el ele, kol kola geçit vermeksizin yürümek doğru değildir.
_Çocuklar taşıtların olduğu tarafta yürütülmemelidir.
_Yaşça büyüklere öncelik hakkı ve hürmet gösterilmelidir.
_Korna gereksiz yere çalınmamalıdır.
_Trafikte öncelik yayalara aittir.
_Hastane, okul, müze, konser, tiyatro,sinema..vb yerlerde sesiz olunmalıdır.
_Sokakta evcil hayvanları beslerken kimseye rahatsızlık vermemek gerekir. Temizlik kurallarına uyulması gerekmektedir.
_Yerlere çöp atılmamalı, tükürülmemeli, atık bırakılmamalı çöp kutusu bulana dek taşınmalıdır.
_Başkalarının kusur noksanları ile alay edilmez.
_Pahaca ağır eşyalar emanet istenmez.
_Emanet alınan eşya mutlaka hatırlatılmadan geri verilmelidir.
_Telefon konuşmaları kısa tutulmalı, müsaitlik durumları sorulmalı, evvela kişi kendini tanıtmalıdır.
_Aksam saatleri, sabah saatlerinde telefon edilmesi doğru değildir.
_Cevaplanmayan telefon, ısrarla aranmaz.
_Konuşurken başkasının sözü kesilmez, laf bitmeden söz alınmaz.
_Sürekli konuşarak kabalık edilmez.
_Özel hayatlar konusunda soru sormak doğru değildir.
_El, kol teması ile kişi dürtülerek konuşulmaz.
_İş arkadaşlarınızı mesai saatleri dışında, iş konusunda rahatsız etmek doğru değildir.
_Birine özelden mesaj atarken bir kaç defa daha düşünün..
_Kimsenin özeline girme hakkınız yok.
_Basit yaşıyorsanız..
Başkalarının da basit ve inceliksiz yaşadığını düşünmeyin, herkesin sınırları ve kuralları, meşguliyetleri, vardır..
_Sıradan, düşünmeden gönderilen bir mesajın bile, büyük sorunlar teşkil edebileceğini düşünecek derecede incelikli olun....
_Takdir etmek, görgülü davranmak, nezaket göstermek, hoş görmek, sahip olmadıklarınızı elde etmenin en kolay yolu olmaya devam eder..
_Tavrınız, sizin en kıymetli mücevherinizdir.
_Nazik ve zarif bir insan daima pırlanta misali, karanlık içinde bile fark edilerek parıldar.
_Başkalarına gösterdiğiniz değer ve nezaket aslında onların değil sizin değerinizi gösterir.
_Ve mutlaka iltifat, kibarlık aynı şekilde size hızla geri döner.
_Davranışlarınız size başkalarının, nasıl davranılması gerektiği konusunda ipuçları verir.
_Küçük yaşta bana öğrettikleri adabı muaşeret kuralları için aileme müteşekkirim.
_Her zaman; Hanım ve hanımefendi... Bey ve beyefendi .....
Arasında çok büyük uçurum vardır
_Bu güzel sıfatları ve iltifatları; birinin size hitap şekli olarak kullanması hiç önemli değildir.
_Önemli olan hakkınızda gerçekten böyle düşünülüyor olunmasıdır.
Nasıl toplumda iz bıraktığınızdır.
_Kişilikli olmak, kimse görmediği, kişinin yalnız olduğu zamanlar da dahi doğru olanı yapmayı gerektirir.
Mevki ve bulunduğunuz yerin hiç bir önemi yoktur.
Yaslandığınızda tüm konumlar, mevkiler eşitlenecektir.
Fakat tanımadığınız insanlardan hürmet görmeniz, geçmişinizle ve nasıl bir insan olduğunuza doğrudan bağlantılıdır.
_Göz en büyük uçurumdan tehlikelidir.
Bu uçurumdan düşen bir daha asla doğrulamaz.
Nazar en büyük değerdir. herkesi davranışlarıyla eşitler, küçültür, büyütür..
Kendiniz aynadaki yansımanızdan büyük değilsiniz asla, yanılgıya düşmeyin!!!.
Kendinizi kaybedecek derece yüce gördüğünüz mevkiler, gün gelir kendi darağacınız olur.
Kimsenin gözünden düşmemeniz dileğiyle!!!
Kusurum ve noksanım varsa affola!!!
Sevgi, selamlar, hürmetler!


YORUMLAR